Soalan
latihan Set 1
Rajah 1
1.
|
Cara penyebaran biji benih yang paling sesuai bagi biji
benih dalam Rajah 1 ialah
|
|
A
|
air.
|
|
B
|
angin.
|
|
C
|
haiwan.
|
|
D
|
mekanisme letupan.
|
2.
|
Kewujudan alam semula jadi perlu dikekalkan supaya
|
|
A
|
Bumi sentiasa kelihatan hijau.
|
|
B
|
tidak menjejaskan kawasan rekreasi.
|
|
C
|
tidak berlaku pencemaran alam sekitar.
|
|
D
|
alam
semula jadi tidak pupus.
|
3.
|
Antara penerangan berikut, yang manakah menerangkan tentang
kemandirian spesies haiwan?
|
|
I
|
Berkulit keras
|
|
II
|
Bertelur dengan banyak
|
|
III
|
Menjalankan proses perkumuhan
|
|
IV
|
Menyerang musuh yang mengancam anaknya
|
|
A
|
I sahaja
|
|
B
|
I dan III sahaja
|
|
C
|
II
dan IV sahaja
|
|
D
|
I, II, III dan IV sahaja
|
4.
|
Siratan makanan penting bagi alam semula jadi kerana
|
|
A
|
mengurangkan penyakit berjangkit.
|
|
B
|
menyediakan makanan kepada manusia.
|
|
C
|
mengelakkan kepupusan haiwan karnivor.
|
|
D
|
menjaga
keseimbangan alam semula jadi.
|
Rajah
2
5.
|
Bilangan rantai makanan dalam siratan makanan dalam Rajah 2
ialah
|
|
A
|
4
|
|
B
|
5
|
|
C
|
6
|
|
D
|
7
|
6.
|
Apakah yang akan berlaku sekiranya helang tidak ada dalam
siratan makanan dalam
Rajah 2?
|
|
A
|
Padi semakin subur.
|
|
B
|
Bilangan
ular akan bertambah.
|
|
C
|
Bilangan burung akan bertambah.
|
|
D
|
Siratan makanan itu tidak lengkap.
|
Rajah
3
7.
|
Penyiasatan yang ditunjukkan dalam Rajah 3 dilakukan bagi
membuktikan bahawa
|
|
A
|
cahaya boleh diserap.
|
|
B
|
cahaya boleh dibiaskan.
|
|
C
|
cahaya boleh dipantulkan.
|
|
D
|
cahaya
bergerak lurus.
|
Soalan Latihan Set 2
1 | Apakah yang dimaksudkan dengan pencaran? |
|
A
|
Proses pembentukan biji benih. | |
B
|
Proses pemindahan debunga dari satu bunga ke bunga yang lain. | |
C
|
Pemindahan bahan makanan dari tanah ke bahagian atas pokok. | |
D
|
Penyebaran buah atau biji benih dari tumbuhan induk ke tempat-tempat lain. |
|
Konstruk : Pengetahuan dalam sains Aras : Mudah |
||
2 | Antara buah berikut, yang manakah tidak dipencarkan oleh agen pencaran angin? |
|
A
|
Buah sena | |
B
|
Buah nipah | |
C
|
Buah meranti | |
D
|
Biji benih kapas |
|
Konstruk : Pengetahuan dalam sains Aras : Sederhana |
||
3 | Rajah menunjukkan sejenis buah. |
|
A
|
Mempunyai bahagian air di dalam biji benihnya. | |
B
|
Mempunyai bahagian kulit buah yang kalis air. | |
C
|
Mempunyai buah yang kering dan ringan. | |
D
|
Mempunyai isi lembut di dalam buah yang telah matang.
|
|
Konstruk :
Pengetahuan dan kemahiran dalam sains
Aras : Sederhana |
||
-Buah bersaiz kecil dan ringan -Buah mempunyai struktur kepak |
||
4 | Maklumat di atas adalah ciri-ciri sejenis buah. Antara buah berikut, yang manakah tidak mempunyai ciri-ciri ini? | |
A
|
Buah meranti | |
B
|
Buah keruing | |
C
|
Buah angsana | |
D
|
Buah getah |
|
Konstruk :
Pengetahuan dan kefahaman dalam sains
Aras : Sederhana |
||
5 | Rajah menunjukkan satu pengelasan agen pencaran. Antara berikut yang manakah benar tentang kumpulan P? |
|
A
|
Buah mempunyai kepak atau bulu halus. | |
B
|
Mempunyai bahagian buah yang boleh dimakan. | |
C
|
Buah mempunyai bahagian bersabut dan kalis air. | |
D
|
Apabila matang, dinding buah menjadi kering dan tegang. |
No comments:
Post a Comment